KÖRTIPS FÖR 4X4-FORDON

Du är kanske sugen på att testa att köra offroad. Då har vi tips på hur du ska göra och vad du ska tänka på innan du sätter på eller i det fordon som du har tänkt använda offroad. Vi har rådfrågat några proffs som tävlingskör internationellt. Så därför vill vi rekommendera dig att titta genom råden som vi ger dig så du inte hamnar i en bekymmersam situation som du inte kan ta dig ur.

Så här kan du lära dig grunderna!

LerPÖLar

Gyttja

Innan lerpölen så stanna bilen för att:

  • Se hur omgivningen ser ut och bestämma för dig hur du ska köra
  • Ta bort stora grenar och annat bråte
  • Se till att dina vinschar fungerar båda fram och bak
  • Eventuell sänka däcktrycket

När du kör genom lerpölen:

  • Utnyttja diffspärren
  • Väla snabbt mellan tvåan och trean
  • Tryck på gasen hela tiden
  • Skulle bilen fastna, backa och prova på nytt

När du har kört förbi lerpölen:

  • Tvätta av däcken och fäljarna
  • Se till att luftrycket stämmer i däcken

 

Vatten drag

Vatten

Tänk på detta innan du kör över vattendraget:

  • Kolla hur djupt vattnet är, finns det stena, hål eller stubba
  • Gör ett beslut vilken väg du ska ta och eventuellt en utväg
  • Se till att bilen är vattentät
  • Släpp ut lite luft ur däcken

När du ska köra genom vattendraget:

  • Köra försiktigt ner i vattnet och gasa hela tiden
  • Skulle motorn stanna får du absolut inte försöka starta bilen. För då kan du få in vatten i motorn. Du måste få hjälp att ta bort bilen.

När du har kommit över vattendraget:

  • Pumpa däcken till rätt däcktryck
  • Se efter under bilen om det har fastnat något skräp 

Uppför och nedför i backe

Tänk på detta uppför:

  • Utnyttja diffspärren
  • Kör på låga växlar
  • Kör försiktigt uppför
  • Fastnar bilen så tryck hårt på bromsen
  • Vid motorstopp, lägg i backen starta motorn utan att trampa ner kopplingen och ta dig försiktigt ner med hjälp av mororbromsen. Och gör ett nytt försök!

Tänk på detta nerför

  • Ha ettans växel
  • Utnyttja den centrala diffspärren
  • Absolut inte frikoppla
  • Låt motorbromsen jobba
  • Ha full koll, är branter för kraftig så ta det lugnt och stilla med en centimeter i taget
  • Sladdar bilen tryck snabbt på gaspedalen vilket gör att du får fäste igen
  •  

Köra över större hinder

  • Hinder under halvmeter så kör rakt på det
  • Gränsla över hinder som går ner i marken
  • Kör i ettans växel
  • Vid paus så kör upp framhjulen på hindret och stanna
  • Ta ett hjulpar i taget över hindret och gasa vid behov 

Köra över diken och småvallar

Hinder

  • Kör över diken i 45 graders lutning
  • Utnyttja diffspärren
  • Kör i ettans växel
  • Var försiktig med gasen
  • Fastnar du så lägg i backen och ta en annan väg
  • När du hittar rätt läge gasa försiktigt och kör över, sluta gasa när du passerat

Övriga tips som du kan ha nytta av:

  •  Använd 4 hjulsdriften.
  • Sitt ordentligt fastspänd i sättet
  • Håll ordentligt ” nio och tre” – grepp på ratten
  • Ha tummarna utanför rattkransen
  • Armar och ben innanför
  • Kopplingen ska användas så lite som möjligt
  • Fokusera blicken cirka 10 meter framför bilen
  • Studera terrängen ordentligt
  • Bilen bör röra på sig hela tiden
  • Ta det lugnt
  • Spinn inte hjulen
  • Motorn ska jobba och sega sig över hinder

När du passerar stenar ska hjulen användas för att köra över

  • Vid hål i marken, grensla
  • Se till att inte bilen lutar
  • Ta sats när du ska upp för en backe
  • Ha kul och njut av äventyret!!!